La nostra missió: absències per motius de salut

La missió d’Umivale Activa és optimitzar la salut de la nostra població protegida

Davant de la dificultat de poder mesurar quin és el grau de salut de les persones treballadores de les nostres empreses, mesurem la seva manca, sent un fidel reflex d’això les absències al lloc de treball per motius de salut.

La ràtio resultant de calcular el percentatge de jornades d’absència per motius de salut sobre les potencialment treballables es coneix com a taxa d’absentisme.

Aquestes dades són indicadors globals i mitjanes calculades sobre la nostra població protegida i, per tant, hi ha empreses que obtenen millors ràtios, però també d’altres que les superen amb escreix, la qual cosa suposa un desavantatge competitiu pel cost que l’absentisme té per a aquestes.

Cuenta-Ajena

Compte d'altri

Absentisme total

Absentisme total

0

,11%

||divi||400

Increment respecte al 2023

Increment respecte al 2023

0

,13%

||divi||400

Absentisme per Contingència Professional

Absentisme per Contingència Professional

0

,50%

||divi||400

Absentisme per Contingència Comuna

Absentisme per Contingència Comuna

0

,59%

||divi||400
Cuenta-Propia

Compte propi

Jornades perdudes sobre les potencialment treballables

Absentisme total

Absentisme total

0

,80%

||divi||400

Increment respecte al 2023

Increment respecte al 2023

-

0

,45%

||divi||400

Absentisme per Contingència Professional

Absentisme per Contingència Professional

0

,23%

||divi||400

Absentisme per Contingència Comuna

Absentisme per Contingència Comuna

0

,57%

||divi||400

En tots dos col·lectius, la nostra aportació s’ha centrat a continuar implementant plans de millora en salut laboral, invertint en la realització de proves i tractaments per a la ràpida recuperació dels nostres pacients

Total d'absentisme a Espanya

per Incapacitat Temporal

3,85
3,59
3,47
3,27
3,21
2,78
2,70
2,95
3,24
3,43
3,57
3,81
4,12
4,87
4,87
5,30
5,30
5,67

L’evolució preocupant de l’absentisme de la nostra població protegida no és un fet aïllat. A escala nacional, la tendència és la mateixa, i el 2024 Espanya va seguir batent rècords, aconseguint la pitjor ràtio d’absentisme de la història: fins ara, mai no havíem arribat al 5,64 % d’Incapacitat Temporal.

Aquests són també els nivells més alts d’Europa, i per tant, del món (fora d’Europa no hi ha complement d’IT), cosa que es tradueix en un llast per a l’economia espanyola, que no pot competir d’igual a igual al mercat exterior.

Després de més de 20 anys d’observació i estudi, sabem que es tracta d’un fenomen complex que és determinat per múltiples variables. Grandària de l’empresa, sector d’activitat, gènere i edat de les persones treballadores, així com el territori, entre d’altres.

Per analitzar i comprendre l’evolució de la incapacitat temporal i les causes, i dissenyar estratègies, des d’Umivale Activa hem continuat l’ampli estudi que vam iniciar el 2023, en col·laboració amb l’Institut Valencià de Recerques Econòmiques (IVIE), per objectivar estadísticament factors i causes del total del sistema de la Seguretat Social, tant de la sinistralitat laboral com de les baixes d’origen comú, buscant identificar totes les variables rellevants, amb la finalitat última de plantejar millors mesures preventives.

Analitzem amb l’Ivie la incapacitat temporal i la sinistralitat a Espanya

Què és l’absentisme?

Tot i que existeixen moltes definicions de l’absentisme laboral, la més generalitzada ho defineix com l’absència física del treball dins de la jornada laboral.

L’absentisme laboral és un fenomen complex i multicausal, que pot esdevenir un seriós problema per a les empreses i que està directament vinculat a l’actitud de la treballadora o del treballador, de l’empresa i de la societat davant del treball.

¿Qué es el absentismo?
Los problemas de salud

Els problemes de salut

Ens referim a accidents i malalties que des de l’empresa podem i hem de erradicar, a través de la prevenció dels riscos laborals (quan són d’origen laboral), o que podem influir en la seva disminució fomentant millors hàbits de vida (tabaquisme, obesitat, alcoholisme…).

La propia actitud de la persona hacia el trabajo.

La pròpia actitud de la persona cap al treball

Les seves arrels culturals, socials i psicològiques que conformen els valors ètics i el seu compromís amb l’empresa.

Los valores del entorno y de la empresa

Els valors de l'entorn i de l'empresa

Poden influir de manera positiva (valor del treball, reconeixement de l’esforç, compromís amb les persones, treball en equip o equitat interna).

Un alt absentisme té un impacte negatiu sobre:

La persona trabajadora y su entorno

La persona treballadora i el seu entorn

  • Desvinculació del treball
  • Possible reducció d’ingressos
  • Problemes amb els companys
la empresa

L'empresa

  • Costos laborals
  • Cumplir objectius
  • Clima laboral
  • Productivitat
  • Competitivitat
La Seguridad social

La Seguretat Social

  • Increment injustificat de la despesa sanitària
  • Saturació, cues i deficiències en el servei.
  • Cost excessiu i insostenibilitat de: Entitat Gestora INSS i Entitats Col·laboradores o Mútues

Aquesta és la nostra estratègia

Requisit 1: prioritat a l’empresa i compromís de la direcció general

La gestió de l’absentisme laboral ha de ser una prioritat a l’empresa i exigeix del compromís de la direcció general. Sense aquest requisit és impossible aconseguir una gestió integral del fenomen de forma duradora.

La figura dels coordinadors o caps intermedis és clau per a:

  • El diagnòstic i la solució de situacions d’absentisme laboral
  • La comunicació interna de l’empresa
  • La transmissió dels valors de l’esforç i el treball ben fet i en equip, l’equitat, l’honestedad i el compromís

Requisit 2: qüestionar paradigmes

No hem de acceptar els paradigmes que tradicionalment han envoltat l’absentisme laboral perquè no sempre són certs.

Requisit 3: gestió integral de l’equip humà.

Gestió administrativa de les Relacions Laborals.

A través de polítiques clares i transparents de control, disciplina, sanció i incentius, aplicades de forma constant i immediata.

Cooperació estreta amb els representants dels treballadors per introduir l’element de la gestió de l’absentisme en les negociacions sindicals.

Gestió proactiva de la salut de les persones treballadores. El nostre punt fort.

Umivale Activa posa al servei de l’empresa i de la treballadora i del treballador tota la seva experiència i els seus mitjans humans i materials per a:

  • Instaurar una cultura preventiva
  • Evitar accidents i malalties
  • Restablir la salut de la persona, si no s’ha pogut evitar la lesió o malaltia
  • Agilitzar la reincorporació al treball

Gestió emocional de les persones treballadores. Polítiques de compromís empresarial.

  • Polítiques de qualitat laboral: contractació indefinida, conciliació, flexibilitat, etc.
  • Gestió del compromís
  • Selecció intel·ligent del personal
  • Formació i informació
  • Gestió per objectius
  • Lideratge participatiu